فیلم آزمایش جداساز لرزه ای در چند ساختمان

در آزمایش جداساز لرزه ای پریود طبیعی ارتعاش سازه با نصب جداکننده‌ها (جداساز لرزه‌ای) افزایش‌یافته و انرژی کمتری به سازه فوقانی وارد می‌کند. درنتیجه، شتاب طیفی وارد به سازه کاهش یافته و خرابی متحمل در کل سازه به جذب و تمرکز خرابی موضعی در جداکننده‌ها تبدیل می‌شود.

در این روش چون سهم‌ اندکی از نیروی زلزله به سازه منتقل می‌شود نتایج زیر را می‌توان انتظار داشت:

  • تغییر مکان طبقات و تغییر مکان‌های نسبی طبقات کاهش یابد.
  • کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در شتاب طبقات به وجود آید.
  • خسارات سازه‌ای و نیز خسارات غیر سازه‌ای به مقدار محسوس کاهش یابد.
  • از مشکلات معماری در طراحی ساختمان‌ها کاسته شود.
  • هزینه اجرای سازه‌ها به دلیل استفاده از مقاطع با ظرفیت کمتر کاهش یابد.
  • روش جداسازی لرزه‌ای درزمینهٔ مقاوم‌سازی و بهسازی سازه‌های موجود کاملاً موفق و دارای قابلیت‌های فراوان بوده است.

جداگرهای لرزه ای

جداگرهایی که شامل «کلیه» ابعاد ساختمان می‌شود و نمی‌توان در بخشی از سازه از آن استفاده کرد. در کشورهایی نظیر آمریکا برای کاهش پریودهای لرزه‌ای و خسارات زلزله و افزایش شکل‌پذیری به کار می‌رود. انواع جداگرها شامل مفصل انعطاف‌پذیر (لاستیکی) و مفصل لغزنده‌اند. در این روش حذف هر مانعی در اطراف سازه و ایجاد درز انقطاع ضروری است. با کاهش وزن سازه به‌وسیله‌ی روش‌هایی مانند جایگزین کردن دیوارهای سنگین با سبک یا برداشتن کامل طبقات بالای ساختمان باعث کاهش نیروی وارد به جوش‌ها و وصله‌های ستون و درنتیجه کاهش جابه‌جایی طبقات می‌شویم. این روش در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

میراگرهای غیرفعال

این میراگرها غیرمعمول هستند و باعث کاهش جابه‌جایی سازه می‌گردند. دارای دو قسمت جامد و مایع ویسکوز می‌باشند. اضافه کردن میراگر بسیار شبیه اضافه کردن بادبند است و باعث تصحیح طراحی می‌شود.

در کشور ما نیز با توجه به توسعه‌ی روزافزون و روند رو به رشد ساخت‌وساز از یک‌سو و لرزه‌خیزی زیاد آن و خسارات قابل‌توجهی که از این موضوع مترتب می‌گردد از سوی دیگر به‌کارگیری این فناوری موردتوجه قرارگرفته است. این امر در حالی است که مدارک و معیارهای فنی در این رابطه در کشور محدود است. این راهنما باهدف معرفی جزییات طراحی و در حد امکان اجرایی این فناوری و ارائه توصیه‌های طراحی به زبانی نسبتاً ساده برای طراحان و مهندسان تهیه گردیده است. بدیهی است که وجود این قبیل اطلاعات در ترویج فن‌آوری‌های سودمند برای جامعه نیز نقش قابل‌توجهی داشته و به فراگیر شدن منطقی و قانونمند آن کمک خواهد نمود.