نحوه بتن ریزی ستون و تیر

در این مقاله به نحوه بتن ریزی ستون و تیر خواهیم پرداخت. بتن ریزی ستون‌ها و تیرها دارای نکات و حساسیت خاص خود است و مبحث 9 شرایطی برای آن در نظر گرفته است. در این مطلب سعی شده نکات بصورت خلاصه و زبان ساده بیان شود. بتن ریزی ستون‌ و تیر در کارگاه به دو شکل صورت می‌گیرد:

دو تکه ریختن ستون

در ساختمان‌های مسکونی که معمولاً ارتفاع ستون بیش از ۳ متر نیست به صورتی که یا از قالب‌های نیمه استفاده بشود و نیمی از بتن ستون ریخته شده و ویبره گردد سپس ادامه قالب گذاشته شود و ادامه بتن را بریزند. یا در وسط قالب دریچه‌ای قرار داشته باشد که ازآنجا بتن قسمت پایین را بریزند و سپس دریچه بسته شود.

بتن ریزی با پمپ

در این روش باید لوله پمپ را تا ارتفاع حداقل یک متری کف ستون پایین برد و سپس بتن ریخته شود و همزمان با بتن ریزی لوله بالا بیاید. متأسفانه در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بتن ریزها هنگامی‌که می‌خواهند بتنی را ویبره کنند ویبره را داخل بتن فرو برده و بالای 20 ثانیه یک نقطه از بتن را تحت ویبره قرار می‌دهند که این کار کاملاً غلط است و باعث می‌شود مخلوط بتن از حالت همگن خارج‌ شده و ذرات ریز و درشت از هم جدا گردند و بتن دیگر نتواند به مقاومت موردنظر دست یابد.

سه نکته را در ویبره کردن به یاد داشته باشید

  •  نباید ویبره را بیش از ۵ ثانیه در بتن فروبرد
  •  برای ویبره یک سطح معمولاً نیم متر به نیم متر سطح را ویبره کنید.
  • هیچگاه بتنی که مدت‌ زمانی از ریختن آن گذشته را ویبره نکنید همیشه باید بتن تازه را ویبره کرد.

این مطلب را از دست ندهید : آموزش صفر تا صد تکلا استراکچر همراه با انجام یک پروژه کامل

نکات مهم در نحوه بتن ریزی ستون و تیر

در صورتی که بتن آماده توسط ماشین‌های حمل بتن (میکسر) آورده شود، توجه به نکات زیر برای اجرای یک بتن‌ریزی صحیح الزامی است:

  1. از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. (معمولاً کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می‌افزایند که این امر از مقاومت بتن به‌شدت می‌کاهد. لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت هست.)
  2. معمولاً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه‌بندی نامناسبی می‌باشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نامناسب جهت بتن‌ریزی است، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد.
  3. قبل از بتن‌ریزی باید درون قالب‌های فونداسیون که آرماتور گذاری شده، از خاک‌های ریزشی و نخاله‌های ساختمانی کاملاً پاک‌سازی گردد.
  4. در زمان بتن‌ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است، پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن‌ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند.
  5. استفاده از دستگاه لرزاننده بتن (ویبراتور) برای خارج کردن هوای بتن و بالا بردن مقاومت بتن لازم و ضروری است.  بتن ریزی بدون لرزاندن آن عملاً بتن مناسبی را حاصل نخواهد شد.
  6. برای آنکه آجرهای قال بندی فونداسیون آب شیرابه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور) الزامی است.
  7. قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای آنکه آب بتن سریعاً توسط بستر خارج نشود لازم است بستر بتن‌ریزی مرطوب شود. باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.